Idag kan du knappt hitta en bransch som inte förlitar sig på något “digitalt”. I själva verket håller alla branscher på att bli digitala.
Det betyder att ditt företag också är det.
Oavsett om vi pratar om att ta till oss trender och teknik, eller den operativa driften tappar företag som håller fast vid den traditionella arbetssätten snabbt relevans på marknaden. Å ena sidan på grund av konkurrenskraften och å andra sidan på grund av förändringen i konsumentbeteende, då tekniken har blivit en stor del av deras vardag.
Vad kan du göra för att förbli konkurrenskraftig och se till att ditt företag fungerar smidigt?
Vi rekommenderar att du börjar med att skapa en digital produkt, som baserar sig på din befintliga analoga produkten, eller tar fram en ny produkt som baserar sig på mjukvara och skapar en viss förbättring för din kund.
Genom att digitalisera en redan existerande produkt eller process underlättar du sammankopplingen av produkter, processer, tjänster och system genom digitala teknologier. Detta gör att du kan öka effektiviteten och resultaten inom olika affärsområden.
Genom att skapa nya digitala produkter eller processer utvecklar och levererar du nya digitala upplevelser till dina kunder, som är resultatet av grundlig forskning, idé och design och baseras på verklig data och faktiska användarbehov.
Låt oss säga att du vill digitalisera en befintlig produkt eller en process. Det första du ska göra är att kartlägga vad du redan har, det vill säga hur din analoga produkt fungerar och vilket värde den tillför användaren.
Den andra delen handlar om skapandet, där du försöker hitta det bästa sättet att öka användarupplevelsen (genom att spara tid eller pengar, underlätta produktanvändningen och tillgängligheten, automatisera processer etc.). Idéer måste följas av djupgående forskning och analys som till och med kan leda till att du ändrar din affärsmodell.
När du väl börjar designa och skapa prototyper för din digitala produkt, måste din användare och det värde du vill tillhandahålla vara på topp. Det fina med digitala produkter är att du hela tiden kan iterera och förbättra den övergripande upplevelsen för användarna.
Några exempel på bra digitala produkter är medlems- och e-learning plattformar, onlinekurser och webbseminarier, CRM-system, spel etc. Den bästa digitala produkten är dock den som kommer att skapa störst nytta för din kund, därav vikten av god analys & undersökning innan man sätter igång.