Att bygga ett företag är som att bygga ett hus. En bra grund börjar med att lägga grunden och utföra byggnadsarbeten, och sedan lägga till block för att öka värdet och användbarheten. Därför måste blocken du använder vara stabila och av god kvalitet.
En av de väsentliga affärsblocken är ditt företags marknadsföringsstrategi. När den är väl utformad kommer den att fungera som en plan för optimalt utnyttjande av dina resurser. Att lägga till funktioner, det vill säga att definiera affärsmålen kommer att skapa input för strategisk planering som hjälper dig att nå och få kontakt med din målgrupp, öka försäljningen och växa ditt företag på lång sikt.
Utvecklingsprocessen för en strategi kan delas in i fyra kategorier:
⇨ Idéer
⇨ Problemdefinition
⇨ Problemlösning
⇨ Implementering
När den är noggrant genomförd kommer den resulterande strategin att bli ett verktyg för att förstärka detaljer som skapar ytterligare värde för dina kunder. Detta innebär att du får möjligheterna att bygga varumärkeskapital, öka marknadsandelar, skapa konkurrensfördelar och på sikt öka försäljningen och växa din verksamhet.