Alla
Mar 15, 2022

Företagets motståndskraft vid extern förändring

Kriget i Ukraina har gradvis lämnat konsekvenser för hela världen, påtvingat inflation och finanskriser i alla branscher, vilket lämnat majoriteten av företagsledare i förvirring om vilken ställning de ska ta och vad deras nästa steg bör vara.

Vi är tvungna att skapa både omedelbara och framtida planer för att skydda sina verksamheter och vara lyhörda för förändringen. Det geografiska läget och affärskaraktären har säkert mycket att göra med hur många konsekvenser som känns i olika länder, med Ryssland och Ukraina i spetsen. Resten av länderna står inför utmaningen med effekten av sanktioner beroende på vilken ställning som deras regering intar gentemot Ryssland.

Men den största utmaningen för företag är definitivt den stigande inflationen och dess effekter på kostnader och kontinuitet i utbudet.

Medan ledande företag hanterar inflationen genom hela värdekedjan samtidigt, vad kan små och medelstora företag göra för att minimera den negativa effekten på deras företag?


Vidta proaktiva åtgärder och förbered dig

Det första steget är att förutsäga scenarier ditt företag kan hamna i och planera aktiviteterna därefter. Om vi ​​har lärt oss något av covid-19-krisen så är det att goda förberedelser är obligatoriska. Det finns dock en stor skillnad mellan Covid-19 och den nuvarande krisen: världen lider nu av ett minskat utbud som senare kan följas chock i efterfrågan medans det var tvärtom under pandemin.

Kontinuerlig analys av situationen och dess påverkan på verksamheten


Vad alla företag behöver göra är att omedelbart göra en nulägesanalys orsakat av sanktioner och kontrollera vad som påverkar dem. Svenska chefer som individer är vanligtvis tillräckligt skickliga för att ta itu med dessa frågor och skapa ett adekvat svar på krisen, särskilt när det kommer till höginkomstmarknader. Små och medelstora företagsägare är dock inte lika erfarna i att hantera kriser och kontrollera sina företag på sina utländska marknader. Detta beror på bristande resurser för att analysera situationen i krisens tidiga skeden. Det bästa sättet att hålla sig informerad är att ha nära kontakt med marknadsaktörer eller anlita konsulter som är specialiserade på rådgivning på svåra marknader.


Lyhördhet för förändringen


Förutom att följa situationen, skapa planer för att säkra värdekedjan och behålla fokus på kärnverksamheten, finns det inte mycket att göra för att svara på denna kris. Förändringen är oundviklig och dina strategier måste anpassas till de möjliga scenarierna. Vad som händer på global nivå är att regeringar och företag letar efter sätt att öka skyddet av försörjningskedjor och investerar i att stötta under dessa förändringar, vilket också är en av lärdomarna från Covid-19-pandemin.

Som ni kunde se handlar allt om en bra organisation. Det kan dock låta enkelt men sättet du planerar och ställer in dina aktiviteter kommer direkt att påverka kursen ditt företag kommer att ta.

Oavsett om du behöver råd, affärsstöd eller bara en god kopp kaffe är SEEBA här för att hjälpa dig.

Dela på sociala medier:

Redo att sätta igång?

Hittar du inte det du letar efter?